Tandcaries

Omschrijving

Bij aanwezigheid van suikers in de voeding vormen de bacteriën van de tandplaque zuren. Deze zuren doen de tand ontkalken met als gevolg het ontstaan van cariës (gaatjes). Indien cariës niet tijdig wordt voorkomen of verzorgd, kan dit leiden tot het verlies van de tand.

Symptonen
  • Gele tot bruine verkleuring.
  • Scherpe, zeer goed lokaliseerbare pijn bij een prikkel.

VOEDING SPEELT EEN GROTE ROL !

• Te vermijden: suikers zoals snoep, chocolade.
  • Pas op met verborgen suikers, o.a frisdranken, alcohol, zetmeel, brood en aardappelen.
  • Het aantal keren dat men voedsel in de mond neemt beperken tot 5 x per dag.
  • Vooral het gevaar van gezoete frisdranken wordt vaak onderschat. dranken zoals Cola bevatten ongeveer 10 g suiker op 1 deciliter. Worden ze beetje bij beetje opgedronken dan zullen er voortdurend schadelijke zuren worden gevormd.
  • Bananen en gedroogd fruit zijn kleverig en bevatten veel suiker.
  • Goede, onschadelijke tussendoortjes zijn groenten en suikervrije snoeperijen.
  • Fruit is geschikt, omdat het niet kleverig is, (behalve banaan). De suiker in vruchten wordt door het speeksel snel weggespoeld, terwijl de vruchtenzuren de toevloed van speeksel activeren. Daardoor blijft er maar weinig suiker in de mond achter.
  • Zure vruchten zoals citrusvruchten: appelsienen, pompelmoes, citroen… mogen niet onbeperkt gegeten worden want de zuren in vruchten kunnen glazuurerosie (slijtage) veroorzaken.