Pulpitis = ontstoken zenuw

Omschrijving.

Door tandbederf, een lekkende vulling, of als gevolg van een harde klap op een tand kan de zenuw in het zenuwkanaal ontstoken raken. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën.

Gevoeligheid bij het drinken van koude of warme dranken kan een eerste signaal zijn, maar soms geeft de ontsteking geen klachten. De ontstoken pulpa zal uiteindelijk afsterven en de bacteriën kunnen dan een ontsteking van het kaakbot rondom de wortel veroorzaken.

Bij het dichtbijten kan de tand dan te hoog aanvoelen.

Symptomen.
  • Spontane stekende en kloppende pijn die uitstraalt.
  • Gevoeligheid bij het drinken van koude of warme dranken kan een eerste signaal zijn.
  • Soms geeft de ontsteking geen klachten en sluimert ze stilletjes verder.
Behandeling

Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel kanaalbehandeling of ontzenuwing genoemd. Deze behandeling wordt uitgevoerd wanneer er in het wortelkanaal van de tand een zenuw ontstoken is of een ontsteking dreigt te ontstaan.

Een ontstoken pulpa kan niet alleen pijnlijk zijn, maar ook een gevaar opleveren voor het behoud van de tand.

Daarom zal de tandarts tot een ontzenuwing overgaan:

• De kies wordt opengemaakt.
  • De wortelkanalen worden schoongemaakt met speciale vijltjes.
  • De wortelkanalen worden opgevuld met een vulmateriaal.
  • De kies wordt weer afgesloten met een vulling.

Dikwijls wordt er een rubber vel over de tand geschoven om zo steriel mogelijk te werken ( rubberdam).

Er kan eventueel een napijn optreden, maar deze kan je onderdrukken met een pijnstiller. De pijn verdwijnt vanzelf na ongeveer 3 dagen.

Na een ontzenuwing bestaat er een kleine kans dat de tand donker verkleurt. Hiervoor bestaan dan weer tal van behandelingsmogelijkheden (zie bleken). De behandeling duurt gemiddeld 1u30.

Soms is een wortelkanaalbehandeling niet uitvoerbaar omdat er bijkomende problemen zijn. De tand zal dan verwijderd moeten worden.