Droge mond

Iedereen heeft wel eens tijdelijk last van een droge mond, vb. na langdurig spreken. Maar een droge mond kan ook langdurig zijn of zelfs blijvend. Dat kan slecht zijn voor het gebit en het mondslijmvlies.

Wat zijn de meest voorkomende klachten die kunnen wijzen op een droge mond?

De klachten die kunnen wijzen op een droge mond zijn divers:

• U kunt regelmatig de behoefte hebben om uw mond vochtig te maken, dit kan zowel overdag als ’s nachts optreden.
  • Daarnaast gaat wegslikken van droog voedsel, zoals beschuit, moeilijk als u hier niets bij drinkt. Het eten blijft als het ware in de mond plakken.
  • De lippen en de tong voelen plakkerig aan.
  • Er kunnen problemen zijn bij het spreken, zoals het klakken van de tong en een moeizame uitspraak van sommige woorden of letters.
Wat zijn de oorzaken van een droge mond?

Een droge mond wordt veroorzaakt door een tekort aan speeksel. De speekselklieren geven onvoldoende speeksel af of het speekselverbruik is te hoog, vb. in geval van ademhaling door de mond. Een onvoldoende afgifte van speeksel kan ontstaan door:

• Het gebruik van medicijnen.
    Veel medicijnen, vb. slaapmiddelen en antidepressiva, hebben als bijwerking dat de speekselklieren worden geremd in de afgifte van speeksel. De speekselklieren zelf zijn meestal niet aangetast.
  • Ziekten.
    Een droge mond kan optreden bij uitdroging door koorts of diarree. Ook iemand die lijdt aan een nog niet goed ingestelde suikerziekte kan klagen over monddroogheid. In deze gevallen is de monddroogheid tijdelijk, zodra de ziekte genezen is of de suikerziekte is geregeld, verdwijnt de droge mond. Een blijvend monddroogheid komt voor bij mensen die lijden aan vb. aids of het syndroom van Sjögren. Bij hen kunnen de klachten over monddroogheid wisselen, maar geheel verdwijnen doen ze nooit.
  • Bestraling.
    Wanneer een kwaadaardig gezwel in het hoofd of de hals wordt bestraald, kunnen de speekselklieren door de bestraling onherstelbaar worden beschadigd. Dit resulteert in een blijvende, ernstige monddroogheid.
Waarom is speeksel zo belangrijk?
  • Speeksel heeft een smerende werking bij het spreken, kauwen en slikken.
  • De bevochtiging met speeksel vergemakkelijkt namelijk de bewegingen van wangen, tong en lippen.
  • Bovendien zorgt het ervoor dat het voedsel zodanig bevochtigd wordt dat het kan worden doorgeslikt.
  • Daarnaast bevochtigt speeksel het mondslijmvlies ter voorkoming van uitdroging.
  • Ook heeft speeksel een reinigende werking op de tanden en het mondslijmvlies.
  • Tevens remt speeksel de werking en de groei van bacteriën en schimmels in de mond.
Welke gevolgen heeft een droge mond voor de tanden?
  • Door onvoldoende speeksel vormt zicht sneller dan normaal tandplaque, wat gaatjes in tanden tot gevolg kan hebben.
  • De vorming van tandplaque en gaatjes treedt vooral op op die plaatsen die in een gezonde mond door de zelfreinigende werking schoon worden gehouden, zoals langs de randen van het tandvlees.
  • Hierdoor kan het tandvlees ontsteken en kunnen op den duur de tanden los gaan zitten.
  • Zonder extra beschermende maatregelen kunnen tanden dus sneller verloren gaan.
Welke gevolgen heeft een droge mond voor iemand met een kunstgebit?

Vaak blijft een kunstgebit bij droogte van de mond niet goed op zijn plaats zitten. Bij anderen ontstaat tussen het kunstgebit en het mondslijmvlies een ingedikte laag speeksel waardoor het kunstgebit als het ware vastplakt aan het verhemelte.

Welke gevolgen heeft een droge mond voor het mondslijmvlies?

Door het ontbreken van de beschermende speeksellaag kunnen de slijmvliezen gemakkelijk geïrriteerd raken door vb. het kunstgebit, zuur voedsel, gekruid eten en alcohol. Er kunnen dan pijnlijke plekken ontstaan op de tong, de wang, het verhemelte of het tandvlees. Ook kunnen gemakkelijk ontstekingen ontstaan, vooral schimmelinfecties.

Hoe zijn de gevolgen van een droge mond te bestrijden?

De gevolgen van een droge mond zijn op verschillende manieren te bestrijden, afhankelijk van de oorzaak. Welke behandeling voor u het meest geschikt is, kunt u het beste overleggen met uw tandarts.

• Door het stimuleren van de speekselafgifte werken de speekselklieren tijdelijk niet goed of is de speekselafgifte geremd door het gebruik van medicijnen, dan zijn er verschillende mogelijkheden om de afgifte van speeksel te stimuleren.
  • Door verandering van medicijnen.
    Als de oorzaak van een droge mond medicijngebruik is, kan ook in overleg met de arts worden geprobeerd de soort medicijnen, de dosering of het tijdstip van toediening aan te passen.
  • Door het gebruik van speekselvervangers.
    Stimulering van de speekselafgifte lukt niet wanneer de speekselklieren niet meer werken. Als De speekselklieren nog maar een beetje werken, dan lukt stimulering onvoldoende dan kunnen hier speekselvervangers, de gevolgen van droge mond beperken.
Is extra verzorging van de mond nodig?

Het is belangrijk dat iemand met een droge mond zijn mond goed verzorgt:

• Door extra zorg te geven aan tanden en tandvlees.
    Zo min mogelijk suikerhoudend voedsel te eten, zorgvuldig poetsen van de tanden met een fuoride bevattende tandpasta en mondspoeling (uw tandarts kan u over de verzorging van de tanden en tandvlees adviseren).
  • Door het onderhouden van het kunstgebit.
    Poets het gebit onder stromend water. Een vuil kunstgebit is, vooral in een droge mond, een broedplaats voor bacteriën en schimmels.

Iemand met een droge mond moet ten minste één keer in de 3 maand naar de tandarts gaan. Dit om tijdig beginnende aantasting van de tanden te onderkennen. Deze aantasting kan, vooral bij de heel droge monden, zodanig snel verlopen dat bij halfjaarlijkse controle de ontstane schade zeer moeilijk of zelfs niet meer is te herstellen.